fbpx
Uchylam rąbka tajemnicy

Uchylam rąbka tajemnicy

Ostatnie tygodnie to dla mnie okres bardzo wytężonej pracy. Kończymy pomalutku sezon ślubny, ale za to z przytupem zaczęliśmy jesień od mega dużych i ważnych realizacji firmowych. Dzieje się więc sporo i próbuję nad tym wszystkim zapanować. Z drugiej strony kończę...

czytaj dalej
Wsporniki

Wsporniki

Po wpisaniu w Googlach hasła „wsporniki do tortu” zobaczymy ich szeroką gamę. Grube, cienkie, długie i krótsze, wykonane z bambusa i z plastiku. Czym się kierować przy wyborze wsporników? Oto moje wspornikowe ABC 😉

czytaj dalej
Obsługa klienta

Obsługa klienta

Uwielbiam swoich klientów. Ogromną frajdę sprawia mi kontakt z nimi, później patrzę na ich reakcję przy odbiorze zamówienia. Jest super. Ale jak w każdym biznesie zdarzają się klienci specyficzni. I to im chcę poświęcić najwięcej uwagi.

czytaj dalej
Kryzys i chwile zwątpienia

Kryzys i chwile zwątpienia

Nie znasz dnia ani godziny. Może Cię dopaść już na początku kariery, a może po kilku latach. Dużo zależy od tego, w jaki sposób dbasz o siebie. Czy masz czas wolny? Czy odpoczywasz odpowiednio dużo? Czy masz równowagę między życiem zawodowym a osobistym? Czy dajesz sobie prawo do decydowania, co Ty chcesz robić i kiedy?

czytaj dalej
Ciężki wybór

Ciężki wybór

Kiedy zaczynałam działać w słodkim biznesie, szkoleń nie było wcale albo były tak kosmicznie drogie, że nie mogłam sobie na nie pozwolić. W tej chwili mamy sytuację odwrotną, czyli ilość szkoleń jest zatrważająca, ceny są przystępne i nie wiemy, na co się zdecydować.

czytaj dalej
Dlaczego pęka tynk?

Dlaczego pęka tynk?

Co tydzień po weekendzie na grupach tortowych to pytanie wraca jak bumerang. Dlaczego tak się dzieje? Jaka jest przyczyna? Co poszło nie tak?

czytaj dalej
Konkurencja

Konkurencja

Dobra konkurencja jest jak trampolina dla nas i naszego biznesu. Chcemy być coraz lepsze, podnosimy swoje kwalifikacje, rozszerzamy ofertę, próbujemy nowych technik, wprowadzamy nowe smaki. Taka zdrowa konkurencja ma same plusy, bo nie tylko nasi klienci na tym zyskują, ale też my. Bez konkurencji nasz biznes nie rozwijałby się w równym tempie, a my miałybyśmy wrażenie, że ciągle jesteśmy w tym samym miejscu.

czytaj dalej
O webinarze słów kilka

O webinarze słów kilka

Dzień po webinarze dostałam od Was mnóstwo wiadomości. Część z nich była mega optymistyczna. Pisałyście, że w końcu wiecie co i jak, że odwiedziłyście sanepid i zabieracie się do działania, że w końcu macie plan i wiecie co robić krok po kroku, od czego zacząć i na co zwrócić uwagę. I super mnie to ucieszyło, ale jest pewne „ale”.

czytaj dalej
Tortowy niezbędnik dla początkujących

Tortowy niezbędnik dla początkujących

Początki bywają trudne. Co jest niezbędne, a bez czego mogę się obejść? Czy ten gadżet jest naprawdę taki super extra, jak go opisują, czy wyrzucę pieniądze w błoto? Czy warto zainwestować w mikser planetarny, czy na razie mogę się zadowolić ręcznym? Mnóstwo pytań,...

czytaj dalej
Czy lokalizacja w słodkim biznesie ma znaczenie?

Czy lokalizacja w słodkim biznesie ma znaczenie?

Mogłabym napisać TAK i zakończyć temat, ale nie będziecie zadowolone z takiej odpowiedzi więc ją rozwinę. ;)Lokalizacja jest ważna niezależnie od tego, czy prowadzisz (lub będziesz prowadziła) pracownię cukierniczą, kawiarnię czy cukiernię.Przy kawiarni i cukierni to...

czytaj dalej
Niedoceniona?

Niedoceniona?

Joasia Banaszewska wrzuciła ostatnio na Instastories bardzo fajną pogadankę. Mówiła o tym, jak bardzo niektóre zawody są niedoceniane, jak to osoby obserwujące z zewnątrz nas i naszą pracę lekceważą nasze umiejętności i doświadczenie. Wydaje się im, że nasza praca to takie „nic”. No bo przecież jakich nadzwyczajnych umiejętności wymaga zrobienie tortu czy zrobienie kilku deserków na słodki stół?

czytaj dalej
Samorozwój – Twoja najlepsza inwestycja

Samorozwój – Twoja najlepsza inwestycja

Uwielbiam dawać prezenty. I te bez okazji i te na szczególne okazje szczególne. Planuję, co kupię, później wymyślam fajne dekoracje, żeby prezent wyglądał atrakcyjnie. Kolorowy papier, ozdobne wstążki, kwiaty. Im bardziej oryginalnie, tym lepiej.

czytaj dalej
Słodkie eksperymenty

Słodkie eksperymenty

Na Pinterest czy innym Instagramie wszystko jest takie piękne, wymuskane i idealne. Kolory nasycone, babeczki równe jak od linijki, ten krem tak pięknie nałożony, że aż chce się polizać ekran.

czytaj dalej
Opinie klientów

Opinie klientów

Opinie klientów są bardzo ważne. To na ich podstawie inni klienci podejmą decyzję, czy napisać do Ciebie czy też nie, zadzwonić czy szukać dalej?

czytaj dalej
Mój słodki biznes

Mój słodki biznes

Był taki czas w moim życiu, że miałam wszystko. Prawie. Miałam świetnie płatną pracę, służbowy samochód, laptop i telefon z górnej półki. Miałam kierownicze stanowisko i uznanie koleżanek, miałam firmowe torebki i 50 flakoników perfum.

czytaj dalej
Słodka reklamacja część II

Słodka reklamacja część II

W poprzednim tygodniu opisałam słodką reklamację. Post wzbudził spore zainteresowanie i pojawiło się mnóstwo pytań, więc powstała część II z odpowiedziami na Wasze wątpliwości.

czytaj dalej
Słodka reklamacja

Słodka reklamacja

Raz na jakiś czas zdarzają się sytuacje, kiedy klient dzwoni zdenerwowany, że „tort się rozpadł” albo „popękał” albo „ja nie wiem co się stało, ale co ja teraz dziecku powiem”.

czytaj dalej
Organizacja pracy w słodkim biznesie

Organizacja pracy w słodkim biznesie

Wiem że na początku chce się wszystko. Najlepiej byłoby przyjmować każde jedno zamówienie, najlepiej byłoby mieć zawsze porządek w domu, najlepiej byłoby codziennie robić mega pyszne i wartościowe posiłki, najlepiej byłoby żeby dzieci miały mamę pod ręką 24h/dobę,...

czytaj dalej
Wszystko co musisz wiedzieć o topperach

Wszystko co musisz wiedzieć o topperach

Skąd dokładnie i kiedy przybyły do nas toppery, tego nie pamiętają nawet najstarsi górale. Pewne jest natomiast to, że szturmem zdobyły nasze serca, brutalnie wypychając tradycyjne figurki pary młodej ze szczytu tortu. Ich miejsce dumnie zajął topper – personalizowane inicjały pary młodej, napis love czy imiona stały się już normą i nikogo nie dziwią (a jeszcze 4 lata temu dziwiły).

czytaj dalej
Ułatw sobie życie

Ułatw sobie życie

Dziwię się, kiedy w piątkowe wieczory czytam komentarze na FB „dopiero zaczynam, modlę się, żeby zdążyć”, „To do której dzisiaj siedzicie? Drugiej, trzeciej?”

czytaj dalej
Expo Sweet – czy to impreza tylko dla starych wyjadaczy?

Expo Sweet – czy to impreza tylko dla starych wyjadaczy?

Emocje po Expo Sweet pomału opadają. Konkurs tortów artystycznych i konkurs otwarty wzbudziły wiele dyskusji. Przeczytałam też mnóstwo komentarzy odnośnie samej imprezy – organizatorów, wystawców. Kilka bardzo mnie zdziwiło, kilka rozbawiło. Pojawiły się głosy porównujące CFP do Expo Sweet, pojawiły się też komentarze, że jest to impreza tylko dla dużych firm, głównie dla lodziarzy, a dla „torciar” nie ma nic..

czytaj dalej
Kompozycje smakowe

Kompozycje smakowe

Jedna zasada mówi, że przy tortach artystycznych nie zarabia się na smaku tortu, tylko na dekoracjach. To dzięki nim tort zyskuje, a klienci są skłonni zapłacić za niego więcej niż w tradycyjnej cukierni. Inna zasada mówi, że jeśli klient życzy sobie orzechowy biszkopt, z musem mango i żelką z papai, to może to dostać, ale za extra dopłatą.

czytaj dalej
Jak ugryźć.. tort weselny

Jak ugryźć.. tort weselny

Ile smaków proponować Parze Młodej, czy mieć katalog tortów czy za każdym razem proponować indywidualne wykonanie projektu, jak zrobić idealny biszkopt do tortów piętrowych, jak do naked… Pytania mnożą się im bardziej wchodzimy w temat, a odpowiedzi są uzależnione od Twojego podejścia do biznesu, od tego czy masz cukiernię czy pracownię, jak postrzegają Cię klienci.

czytaj dalej
Współpraca z salą weselną

Współpraca z salą weselną

W swojej 8-letniej karierze kilka razy spotkałam się z propozycją współpracy od sal weselnych. Super się cieszyłam, bo już oczyma wyobraźni widziałam, jak co tydzień jadę z minimum jednym tortem weselnym na tę salę, jak klienci walą drzwiami i oknami z polecenia managera. Bajka!

czytaj dalej
W jaki sposób wyceniać swoje prace?

W jaki sposób wyceniać swoje prace?

Temat wycen słodkości wciąż wzbudza spore emocje, budzi kontrowersje i momentami konsternacje. Od „u mnie nikt tyle za tort nie zapłaci” po „aż tyle? Ten tort nie jest ze złota”. I, żeby było zabawniej, i jedna i druga strona ma rację. Wciąż część dziewczyn wstydzi się tego ile za daną pracę otrzymała zapłaty. Część nie podaje kwoty, bo wie, że praca jest więcej warta, a inna część nie podaje cen z obawy przed hejtem, bo przecież „tyle pieniędzy??? Za takie coś???”. I w ten sposób nadal nie wiadomo, w jaki sposób wyceniać swoje prace, bo przecież każdy tort jest inny, każdy wyceniamy indywidualnie…

czytaj dalej
Umowa z klientem indywidualnym

Umowa z klientem indywidualnym

Najczęściej takie umowy zawieramy z przyszłą parą młodą. Obie strony chcą się poczuć bezpiecznie, a umowa chroni interesy zarówno jednej, jak i drugiej strony. 
Umowa jest zawarta w formie umowy o dzieło. Może być zawarta nawet z rocznym (lub większym) wyprzedzeniem, ale dzięki prawidłowej umowie będziemy zabezpieczone.

czytaj dalej
Jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych?

Jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych?

„Klient nasz pan” – takie powiedzenie zna w naszym kraju chyba już nawet małe dziecko. Wmawia się nam, że klient ma zawsze rację, że jest nieomylny i trzeba się przed nim płaszczyć bo inaczej jesteśmy straceni a nasza firma jest skończona.

czytaj dalej
Degustacje dla pary młodej

Degustacje dla pary młodej

Podaję wstępną cenę za tort w podobnym stylu i dopiero po akceptacji kosztów zapraszam na spotkanie degustacyjne. Dlaczego tak? Mam wysokie ceny i zdaję sobie sprawę z tego, że nie każdego stać na mój tort. Dlatego, mimo podanych orientacyjnych cen na stronie internetowej, podaję też zainteresowanej parze cenę za projekt tortu, w zależności od liczby gości. W ten sposób zaproszone na degustację osoby nie doznają szoku, kiedy powiem im jaka jest cena i mam większe prawdopodobieństwo podpisania umowy.

czytaj dalej
Reklama

Reklama

Podzielę się swoimi spostrzeżeniami odnośnie reklamy w naszym słodkim biznesie. Przy powstaniu tego wpisu skorzystałam też z wiedzy naszego marketingowe speca, Angeliki Mizery.
Jeśli prowadzisz legalnie działający biznes możesz skorzystać z kilku form reklamy. Na swojej skórze sprawdziłam co i kiedy się sprawdza – korzystaj z mojego doświadczenia.

czytaj dalej
Działalność gospodarcza

Działalność gospodarcza

Założenie działalności gospodarczej to kwestia wizyty w urzędzie gminy. Wypełniamy formularz CEIDG-1 (można wysłać go za pośrednictwem internetu lub listem – ale tu już konieczne jest poświadczenie notarialne). Od momentu wypełniania formularza mamy 7 dni na zgłoszenie się do ZUS, aby zgłosić siebie do ubezpieczenia (druk ZUS ZUA). Jeżeli prowadzisz działalność sama, składki odprowadzasz do 10. dnia każdego miesiąca, jeżeli zatrudniasz pracowników, wówczas składki odprowadzamy do 15. dnia każdego miesiąca. Jeżeli nigdy nie prowadziłyście DG, wówczas płacicie tzw. „mały ZUS” przez 24 miesiące.

czytaj dalej
Jak składać torty?

Jak składać torty?

I mam niezły orzech do zgryzienia.. jak przekazać wiedzę o składaniu tortów bez pokazywania i bez gestykulowania? Zaryzykuję 😉

czytaj dalej
Wybór lokalu i jego przystosowanie

Wybór lokalu i jego przystosowanie

Wybór odpowiedniego lokalu to nie taka prosta sprawa jak mogłoby się wydawać. Już na początku musisz przemyśleć kilka podstawowych kwestii – czy chcesz samą pracownię czy pracownię z miejscem na spotkania z klientami lub pracownię plus np. sprzedaż ciast przez kilka dni w tygodniu. Każda z tych działalności będzie wymagała nieco innego lokalu, powierzchni i układu pomieszczeń. Następna kwestia – czy będziesz pracowała sama czy zamierzasz zatrudnić pracowników (nawet jeżeli to będzie za rok czy dwa, musisz to uwzględnić już teraz).

czytaj dalej
Wycena tortów weselnych

Wycena tortów weselnych

Jeden z ważniejszych tematów z biznesowego punktu widzenia. Jeżeli za nisko wycenimy tort to możemy się narazić na straty. Z drugiej strony jeżeli podamy zbyt wysoką cenę, to odstraszymy klienta. Na co więc zwrócić uwagę i co jest najbardziej istotne przy wycenach dużych tortów (nie tylko tych weselnych)? 

czytaj dalej