Jak odnaleźć swoją niszę w słodkiej branży?

Prowadzenie Firmy

Znalezienie swojej niszy na rynku to klucz do sukcesu. Dlaczego? Tylko się rozejrzyj. Ile znasz firm produkujących ubrania? Nie mam na myśli dużych sieciówek, tylko małe rzemieślnicze pracownie. Jest ich całe mnóstwo, ale tylko część z nich odnosi ogromny sukces, zyskuje rozgłos i zarabia naprawdę dobre pieniądze. 

Te marki, które odnoszą sukcesy się wyróżniają, np.krzykliwymi kolorami ubrań, przekazem marki (nie produkujemy z poliestru), rozmiarówką (od rozmiaru 46 do 60), oryginalnymi printami itp. 

Zyskują rozgłos i stają się popularne dzięki niszy, czyli dotarciu do wąskiego grona klientów, którzy zapewniają im stałe przychody. 

“Strategia niszy rynkowej to jedna z najczęstszych i najskuteczniejszych metod prowadzenia biznesu wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Sprowadza się do odkrycia, a następnie zaspokojenia konkretnej potrzeby określonej grupy odbiorców. Zidentyfikowanie niszy rynkowej i trafne odpowiedzenie na jej potrzeby, otwiera przed przedsiębiorcami szansę na stworzenie zupełnie nowego, często bardzo dobrze prosperującego biznesu”. (źródło: PARP)

W słodkiej branży ta zasada również obowiązuje. Im bardziej się wyspecjalizujesz, tym lepiej. Jakie masz możliwości?

  • wygląd zewnętrzny
  • smak
  • rodzaje produktów / oferta 
  • niesztampowe dodatki
  • komunikacja w social mediach 

Wygląd zewnętrzny

Ulubiona kolorystyka, zastąpienie figurki lukrowanym pierniczkiem lub ręcznie malowaną postacią, nadanie tortom indywidualnego charakteru i klimatu, zastosowanie nietypowych ozdób, np. szablonów lub dekoracji z papieru waflowego – to tylko niektóre pomysły na to, jak można się wyróżnić na tle innych pracowni cukierniczych. 

Wygląd tortu (czy też pierniczków, babeczek, itp.) jest o tyle ważny, że to właśnie on w pierwszej kolejności przykuwa uwagę klientów. To on krzyczy: “spójrz na mnie”, “wybierz mnie”! To on jest zapowiedzią wyjątkowej podróży smakowej i gwarantem sukcesu przyjęcia urodzinowego. 

Aby przygotować się do stworzenia wyjątkowego wyglądu, pomóż sobie tworząc moodboard. 

  • zastanów się co Cię inspiruje 
  • jakie kolory są Ci bliskie 
  • jakie techniki umiesz robić i sprawiają Ci radość, a które są dla Ciebie koszmarem 
  • doskonal się w tym, co wychodzi Ci najlepiej 
  • ćwicz i szkól się w tematach, które najbardziej czujesz 
  • obserwuj osoby / firmy, które są dla Ciebie inspiracją 

Stwórz tablicę inspiracji i zastanów się w którym kierunku pójść.

Wyróżnij się smakiem 

Na tym polu również masz spore możliwości aby się wyróżnić. Zwłaszcza teraz, kiedy króluje moda na produkty eko, dietę wege, a mnóstwo osób cierpi na różnego rodzaju alergie. Stwórz słodkie menu właśnie dla takich osób. 

  • desery bez cukru 
  • torty bezglutenowe 
  • słodycze wegańskie 
  • słodycze keto 

Daj się poznać ze swojej wyjątkowej strony. Rozreklamuj swoją unikatowość. W przypadku wyglądu wszystko jest jasne – widzisz i wiesz, że to Ci się podoba. W przypadku smaku jest nieco pod górkę, ale co to dla Ciebie! 

  • zrób degustację podczas lokalnej imprezy (festyn rodzinny, dożynki, piknik miejski)
  • zorganizuj wieczór smaków (zaplanuj wydarzenie na Facebooku, zaproś znajomych i przyjaciół, poproś ich o zaproszenie ich znajomych)

Wyróżnij się jednym produktem 

Rzadko się o tym słyszy, a to moim zdaniem jest bardzo ważne. Jeśli przyjrzysz się znanym pracowniom cukierniczym i prześledzisz ich historię, zorientujesz się, że większość zaczynała od jednego produktu / usługi. I na mocnych fundamentach budowała swoją pozycję. 

Przykłady? Bardzo proszę:

  • Urszi zaczynała od słodkich stołów.
  • Jagodowo wiedzie prym wśród tortów weselnych.
  • Niszevska słynie z makaroników.
  • Balonowa mama jest rozpoznawalna dzięki tortom dla dzieci i uroczym figurkom. 

Ja zaczynałam od.. babeczki. W dalszym ciągu, co tydzień, w mojej pracowni produkujemy setki babeczek, czasami całymi tygodniami nie robimy tortów, zajmujemy się tylko tymi maleństwami. 

Kiedy wyspecjalizujesz się w jednym produkcie, pozwoli Ci on na łatwiejszy start z innymi produktami. Będzie Twoją trampoliną do sukcesu. 

Na początku tego artykułu opisałam firmy produkujące ubrania. One mogą realizować swoje śmiałe pomysły, bo mają stabilną pozycję na rynku. Pozycję, którą zapewnili im klienci niszowi. 

Pozwól sobie na odkrycie swojej niszy i wyróżnij się.

Ula Stępniak

Ula Stępniak

Od 10 lat prowadzi pracownię cukierniczą Słodki Muffin w Warszawie. 

Autorka wielu tortów, m.in. dla Sir Paula Mc’Cartneya, kreatorka smaku i przedsiębiorczyni.

Na jej webinary zapisuje się co miesiąc ponad 1000 osób, a Facebookowe wyzwanie zgromadziło ponad 1000 uczestników zainteresowanych jej wiedzą o wycenie tortów. 

Jest autorką 6 ebooków, a także ponad 100 artykułów na blogu. Jej twórczość to połączenie najlepszych przepisów, wiedzy cukierniczej i praktycznych porad na temat prowadzenia słodkiego biznesu.

Pasję do robienia tortów łączy z byciem mamą dwójki słodkich łobuziaków oraz kibicowaniem meczom piłki siatkowej.

0 komentarzy

Autorka Bloga: Ula Stępniak

Bazując przez lata tylko na jednym produkcie, zbudowałam firmę, która generuje co roku setki tysięcy złotych przychodu. Współpracuję z największymi firmami w kraju: CD Project, Chanel, Skanska, Pandora.
Od lat pracuję nad swoim rozwojem w zakresie marketingu i pomagam innym kobietom wdrożyć go w życie, aby ich słodki talent zaowocował zyskownym biznesem.

Ostatnie wpisy

Samotność w biznesie

Moi rodzice całe życie pracowali w tzw budżetówce. 25 lat u jednego pracodawcy bo pracę trzeba szanować i się cieszyć z tego, co jest. Nieważne, że szef ciśnie i bierzesz robotę do domu nie mając za to dodatkowej zapłaty. Nieważne, że beczysz z bezsilności, a pójście...

Najczęstsze błędy podczas przygotowania bezy

Beza może być za każdym razem idealna. Ten proces może być powtarzalny, niezależnie od wilgoci panującej w pomieszczeniu. Aby tak było, poznaj garść wskazówek na dobry początek oraz dowiedz się, jakie są najczęściej popełniane błędy podczas przygotowania tego deseru....

Jak dobrze dekorować słodycze?

Ryzykujesz utratę zainteresowania w tłumie konkurencji na rynku, gdzie oferta zlewa się w morzu reklam, a przesyt zdjęć, filmów i reelsów jest nieunikniony. Dzisiaj estetyka to klucz, a dodatkowa personalizacja obiecuje pełnię...