fbpx

“Jak sprawić, aby ludzie kupowali właśnie od Ciebie?” – to jedno z najczęstszych pytań, jakie powstaje w głowie osób, które zaczynają słodki biznes. Tak, jak łatwo sobie wyobrazić znajomych czy przyjaciół, którzy realizują zamówienia na tort właśnie u Ciebie, tak ten moment przejścia do zupełnie obcych osób stanowi zagadkę, często mylne wyobrażenia czy nawet obawy.

W tym artykule postaram się przybliżyć wszystkie możliwe powody dla których klient ma kupić właśnie u Ciebie. Jeżeli z Twojej perspektywy są jakieś inne, których nie poruszyłam, dodaj je proszę w komentarzu pod wpisem. Stwórz razem ze mną wszystkie możliwe powody, dla których ludzie wybiorą właśnie Ciebie.

  1. Pierwszym powodem, dla którego ludzie zamawiają właśnie u Ciebie, jest to, że ktoś im o Tobie powiedział. Zadali pytanie komuś w rodzinie, przyjaciołom czy nawet w social mediach i ktoś kto już skorzystał z Twojej oferty, polecił Ciebie. Teoretycznie rzecz oczywista i prosta, jeżeli to co robiłaś do tej pory ludziom się podoba i smakuje to system rekomendacji prędzej czy później również zadziała dla Ciebie. Możesz temu systemowi trochę pomóc. 

Jak?

Podam Ci możliwe przykłady, co możesz zrobić, aby wykorzystać system poleceń na jeszcze większą skalę. Jeżeli zakładasz słodką firmę, to postaraj się dać jej taką nazwę, którą będzie łatwo zapamiętać i łatwo powtórzyć. Najłatwiejszym testem jaki dla mnie istnieje to taki, że mówię komuś swoją nazwę od niechcenia, potem mówię o czymś jeszcze, a dopiero po jakiejś chwili pytam się – “jaką nazwę Ci wymieniłam wcześniej?”. Jeżeli ta osoba jest w stanie powtórzyć, to znaczy, że nazwa jest prosta do zapamiętania. Ten test działa bezbłędnie, nigdy mnie nie zawiódł. Jeżeli nasza nazwa ma trudną wymowę lub obcobrzmiąca pisownię, to istnieje szansa, że nawet jeżeli tort komuś smakował, to nie zapamięta nazwy, na przykład twojego fanpage, żeby Cię polecić.

Jeżeli realizujesz dla kogoś tort to może warto by było albo opakowanie albo podkładkę pod tort mieć z logotypem swojej firmy, na której jest głównie nazwa, a nie sam znak graficzny. Bo znowu chodzi o zapamiętanie, a nie o wymyślny logotyp. Możesz również dołączyć kilka wizytówek do tortu. Zazwyczaj tort jest otwierany na imprezie, na przykład w kuchni i przenoszony do dużego pokoju/salonu, więc jeżeli ktoś będzie pytał domowników “skąd ten tort?”, to po prostu otrzyma Twoją wizytówkę. Możesz na niej umieścić informację, że dla nowych osób z tą wizytówką – 10% zniżki. To też sprawi, że ktoś chętnie weźmie taką wizytówkę i jeżeli będzie się decydować na tort, to skorzysta z rabatu.

Jeszcze jedno ułatwienie dla Twoich przyszłych klientów to możliwość oznaczenia Ciebie lub twojego fanpage na przykład na Facebooku czy na Instagramie, czyli tam gdzie ludzie zadają innym pytania. Najczęściej pytania tego typu padają na osobistych profilach lub w grupach, na przykład danego miasta. Kiedy ktoś pyta się czy możecie mi polecić sprawdzoną firmę, która zrealizuja tort na wesele. Sprawdź dokładnie czy można Twój fanpage lub Ciebie oznaczyć, czyli jednym słowem wskazać Ciebie jako osobę czy firmę godną polecenia.

  1. Drugi powód, dla którego klient kupuje właśnie od Ciebie to jest to, że zauważył w swojej okolicy na przykład twój szyld, baner – po prostu reklamę zewnętrzną. I tutaj ważna informacja, że przekaż ma być prosty i łopatologiczny. Nie twoje logo, czyli znak graficzny jest najważniejsze, tylko nazwa, to czym się zajmujesz, na przykład “torty i słodkości na zamówienie”, adres www, telefon – to jest najważniejsze. Jeżeli masz dużą przestrzeń na reklamie to możesz umieścić tam piękne zdjęcie tortu, czyli coś co graficznie będzie się ludziom kojarzyć od razu z tym, czym się zajmujesz. Jeżeli nie wiesz czy projekt graficzne jest dobry, pokaż go 3-5 osobom nie związanym z Tobą zawodowo lub osobom, które nie do końca wiedzą czym się zajmujesz i spytaj się ich, co im to mówi. Sprawdź, czy od razu wiedzą czym się zajmujesz i jak mają Cię znaleźć, bo to są najważniejsze informacje jakie mają znaleźć się na reklamie zewnętrznej.
  2. Trzeci powód, dla którego ktoś ma kupić właśnie od Ciebie, to fakt, że podobają mu się twoje realizacje, na przykład na zdjęciach na Facebooku czy na Instagramie. Jeśli obserwujący jest zachwycony pomysłowością i wykonaniem – szanse że zamówi wzrastają. Tutaj jak nic kłaniają się zdjęcia. Czyli nie wystarczy zrobić pyszny i ładny tort, trzeba jeszcze nauczyć się dobrze go fotografować. Tak naprawdę nie musisz mieć zdjęcia każdej realizacji. Oczywiście byłoby dobrze, ale czasami warto mieć kilka świetnie wykonanych zdjęć swoich prac i ich używać. Wyobraź sobie, że robisz tort i Ty, albo ktoś inny może zrobić jego zdjęcie. Możesz zrobić kilkanaście ujęć, którymi będziesz mogła pracować w ciągu najbliższych kilku miesięcy, pokazując je w różnych odstępach czasowych. Możesz zrobić ujęcie z boku. Zdjęcie z góry. Zbliżenie na poszczególne elementy. Zdjęcie tortu przed ułożeniem ozdób. Zdjęcie tortu w fantastycznej scenerii, bo jest to na przykład tort weselny ustawiony na sali, gdzie odbywa się już wesele. Zobacz sama – jeden tort a wiele możliwości zdjęć, które później możesz wykorzystać.
  3. Kolejny powód, który wydaje się najbardziej oczywisty to reklama.  Załóżmy, że prowadzisz swoją pracownię w danej miejscowości, która liczy sobie przykładowo 15 000 mieszkańców. Gdybym to ja zajmowała się realizacją słodkości, to chciałabym, aby wszystkie kobiety w mojej miejscowości w przedziale wiekowym 25-50 wiedziały, że ja robię torty i żebym przyszła im do głowy w momencie, kiedy pomyślą o zamówieniu. To oznacza, że musiałabym robić reklamę, która dotrze do wszystkich kobiet w wymienionym wieku w mojej miejscowości lub mieszkające w promieniu np. 20 km ode mnie, oraz powtarzać ten proces co jakiś czas. Komunikować się prosto – przekazywać co u Ciebie można zamówić i jak to zrobić.
  4. Piąty powód, dla którego ktoś miałby u Ciebie zamówić to zwyczajna sympatia. Polubił Cię przez telefon, polubił twoje zdjęcie. Po prostu miło było mu, gdy się z Tobą skontaktował, w obojętnie w jakiej formie. Jednym słowem jesteś osobą, którą można polubić. Wiem być może brzmi to dziwnie, ale jeżeli jesteś dla swojej firmy jednocześnie wykonawcą i handlowcem to pamiętaj, że kontakt z Tobą ma znaczenie, czy to będzie podczas wydawania tortu czy rozmowy telefonicznej. Dlatego warto o to zadbać, abyśmy dały się polubić. Często to oznacza uśmiech przez telefon, zapamiętanie numeru który do nas dzwonił, wpisanie sobie danych w telefon. Wyobraź sobie taką sytuację, że dzwoni do Ciebie pierwszy raz klientka i pyta się o możliwość realizacji tortu na dany termin. Odpowiadasz na przykład, że jest to możliwe i umawiasz się na kontakt z jej strony za 2-3 dni.  Przy pierwszym kontakcie zadałaś pytanie o to, jak się pani nazywa i dowiadujesz się, że ma na przykład na imię Agnieszka. Wpisujesz sobie numer telefonu i zapisujesz go sobie na przykład tak “Agnieszka tort 1”, co oznacza że pani Agnieszka dzwoni do Ciebie w sprawie tortu i dzwoni po raz pierwszy (później możesz oczywiście edytować ten kontakt).  I w momencie kiedy ta osoba do Ciebie dzwoni i wyświetla Ci się właśnie wyżej wymieniony komunikat to już wiesz, że dzwoni do Ciebie pani Agnieszka, że jest to pierwszy kontakt z tobą i że dzwoni w sprawie tortu. Przywitasz ją słowami: “Dzień dobry pani Agnieszko jak tam zamówienie pani tortu?”. Takie personalne podejście czyni bardzo dużą różnicę w tym, czy klient poczuje się zaopiekowany i czy złoży u Ciebie zamówienie.
  5. Niezapomniany smak, kompozycja czy ciekawy wygląd tortu to jeden z kolejnych ważnych powodów. Myślę, że dlatego ebooki Uli cieszą się tak wielkim zainteresowaniem, bo dostarczają coraz to nowe smaki, które się sprawdzają i cieszą się powodzeniem.
  6. Siódmym i ostatnim powodem, dla którego ktoś zamawia u Ciebie tort, to jest to, że uważa Cię za eksperta. Bo na przykład widzi Twoje realizacje na Facebooku, widzi że bierzesz udział w szkoleniach, pokazujesz na stronie swoje certyfikaty, czy realizację dla lokalnych firm. Jednym słowem pozwól innym zauważyć, że jesteś ekspertem w tym co robisz i nie każ im się domyślać, czy jesteś w tym dobra czy masz certyfikaty albo czy bierzesz udział w szkoleniach. Po prostu to pokaż.

Dziękuję, że przeczytałaś ten artykuł i niezależnie od tego czy możesz dodać kolejny punkt będzie mi miło jeśli skomentujesz ten wpis blogowy.



Magdalena Sadowska

Magdalena Sadowska

Marketer, Strateg w Robieto.pl

Mówi o sobie, że jest przedsiębiorcą „od zawsze”. Z marketingiem związała się blisko 10 lat temu. Zaczynała od prowadzenia agencji reklamowej, a obecnie całe swoje doświadczenie realizuje w działaniach online.

Wierzy, że najlepszy marketing to po prostu taki, który sprzedaje. Od 8 lat prowadzi z mężem Wojtkiem Sadowskim, agencję Robieto.pl, która pomaga firmom i osobom indywidualnym zaistnieć w internecie i zarabiać online.

Uwielbia sprzedawać, tworzyć lejki sprzedażowe, dowozić rezultat i w ten sposób spełniać marzenia swoich klientów.

Tworzenie nowych rozwiązań i strategii dla klientów przychodzi jej z łatwością. Współpracowała m.in. z Kobiecą Stroną Inwestowania, Ulą Stępniak. Robi to, co lubi.