Pracuj na swoim

Dotacje

Bezpieczny słodki biznes, z którym zrealizujesz swoje marzenia o własnej firmie.

Prowadzenie firmy to ogromne wyzwanie. Wiąże się z koniecznością pilnowania wielu formalności, ale to droga do spełniania marzeń. Dzięki własnej działalności w słodkiej branży możemy rozwijać naszą pasję i dzielić się nią z innymi. Czemu więc powstrzymuje nas strach przed prowadzeniem działalności gospodarczej?

Na początku wszystko wydaje się przerażające zgodnie z powiedzeniem „strach ma wielkie oczy”, ale czy to prawda? Po części tak, bo wszystko co nowe jest przerażające, ale w miarę upływu czasu i wykonywania zaplanowanych działań krok po kroku wchodzimy w coraz to zaawansowany stan i to co wydawało się straszne jest postrzegane przez nas jako znane i proste.

Słodki biznes to nie tylko przyjemne zajęcie, ale również dochodowy biznes. Ale zanim stanie się zyskowny i będziemy z niego czerpać satysfakcję, musimy go dobrze zaplanować. Plan biznesu powinien być jak najbardziej precyzyjny i opierać się na kalkulacjach w różnych wariantach. Słowem – warto skonstruować go tak, aby widzieć nie tylko zyski, ale i zagrożenia. Należy zrobić dobrą analizę rynku. Mam tu na myśli taką, której celem jest wypisanie, kto będzie potencjalnym odbiorcą, na jakim rynku będę działać. Możesz zrobić małe badanie rynku poprzez ankietę wśród lokalnej społeczności. Nie zapomnij też o konkurencji. Wybierz 3-5 konkurentów w okolicy i dokonaj szczegółowej charakterystyki pod kątem jakości obsługi, towaru i  mediów społecznościowych takich jak Instagram, Facebook czy Tik-Tok.

Sprawdź, kto jest liderem na rynku oraz wskaż słabe i mocne strony konkurencji oraz co mogłabyś udoskonalić. Czasem mała rzecz, która będzie Cię wyróżniała zachęci klientów do zamówień u Ciebie, a nie u konkurencji. Może to być dodatkowa porcja muffinek lub pyszny sok domowej produkcji czy mała paczuszka maślanych ciasteczek. Może lepsze opakowanie, z którego będzie łatwiej wyjąć tort czy ciasto – mała rzecz a może zmienić postrzeganie nas przez klientów, dzięki czemu będziemy się lepiej wyróżniać i to my przejmiemy rolę lidera na rynku.

Dzięki temu, że stworzymy precyzyjny plan, będziemy przygotowani na różne sytuacje, które mogą się wydarzyć. Będziemy wiedzieli, ile należy wykonać tygodniowo, miesięcznie tortów, ciast, czy innych pysznych słodkości, aby biznes był dla nas opłacalny, bo zgodnie z maksymą Uli „w biznesie nie ma sentymentów” i na koniec dnia musimy mieć w kasie dobre wynagrodzenie za naszą ciężką pracę. 

Kolejną ważną sprawą są pieniądze. Co prawda możemy odkładać z każdej pensji na nasz wymarzony biznes, ale może nam to zająć sporo czasu. Na rynku jest wiele form wspomagania nowych biznesów i warto z nich skorzystać. Nie bać się i działać tak aby nasza pasja przekuła się w zyskowny biznes. To co jest najbardziej znane to dotacja z Urzędu Pracy lub Wojewódzkiego Urzędu Pracy, ale nie tylko.

Warto także skorzystać z Lokalnych Grup Działania, czy z Funduszy Europejskich lub środków z Urzędów Marszałkowskich. Obecnie mamy początek roku, a co za tym idzie – nowe środki. Niebawem się pojawią i warto z nich skorzystać. Wachlarz produktów jest szeroki i można dopasować dofinansowanie do swoich możliwości. To na co możemy liczyć jako bezzwrotne środki to kwoty od 23 000 zł nawet do 100 000 zł. Z takich środków w zależności od instytucji mogą korzystać osoby bezrobotne, pracujące (o niskich dochodach, nie przekraczające 120% minimalnego wynagrodzenia lub umowach cywilno-prawnych), osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodzin. Istnieje też możliwość otrzymania dotacji na otwarcie firmy np. w przypadku, gdy prowadziliśmy działalność i ją zamknęliśmy, a okres jaki upłynął to 3 miesiące poprzedzające dzień złożenia wniosku o przyznanie dotacji. Do wyboru do koloru. Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Czasem to trochę trwa, ale wiem, że warto, bo cel jest jeden – własna dochodowa firma.

Gdzie szukać informacji o dotacjach?
• w wyszukiwarce funduszy europejskich: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/wyszukiwarka/mikro-male-i-srednie-przedsiebiorstwa/

• w wyszukiwarce PARP: https://www.parp.gov.pl
• na stronie Urzędu Pracy właściwego dla miejsca zamieszkania: https://psz.praca.gov.pl/wybor-urzedu

• na stronie właściwej Lokalnej Grupy Działania: https://ksow.pl/baza-danych/lgd-2014-2020


Małgorzata Bakuła

Małgorzata Bakuła

Ekspertka od pozyskiwania środków dla firm

Od 20 lat pracuje w bankowości i finansach. Jako ekspertka z wieloletnim doświadczeniem pozyskała ponad 500 dotacji na założenie firmy oraz napisała ponad 100 biznesplanów będących załącznikami do aplikacji o środki unijne.

Udzieliła ogromnej ilości kredytów dla małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ, według niej, każdy biznes to indywidualna historia, inne potrzeby i inne możliwości.

Uczy początkujących przedsiębiorców skutecznego działania we współczesnym, dynamicznie rozwijającym się świecie. Pomaga zamienić wizje na realne zyski i wskazuję jak można w tani sposób pozyskać finansowanie, które pozwolą rozwinąć skrzydła.

0 komentarzy

Autorka Bloga: Ula Stępniak

Bazując przez lata tylko na jednym produkcie, zbudowałam firmę, która generuje co roku setki tysięcy złotych przychodu. Współpracuję z największymi firmami w kraju: CD Project, Chanel, Skanska, Pandora.
Od lat pracuję nad swoim rozwojem w zakresie marketingu i pomagam innym kobietom wdrożyć go w życie, aby ich słodki talent zaowocował zyskownym biznesem.

Ostatnie wpisy

Samotność w biznesie

Moi rodzice całe życie pracowali w tzw budżetówce. 25 lat u jednego pracodawcy bo pracę trzeba szanować i się cieszyć z tego, co jest. Nieważne, że szef ciśnie i bierzesz robotę do domu nie mając za to dodatkowej zapłaty. Nieważne, że beczysz z bezsilności, a pójście...

Najczęstsze błędy podczas przygotowania bezy

Beza może być za każdym razem idealna. Ten proces może być powtarzalny, niezależnie od wilgoci panującej w pomieszczeniu. Aby tak było, poznaj garść wskazówek na dobry początek oraz dowiedz się, jakie są najczęściej popełniane błędy podczas przygotowania tego deseru....

Jak dobrze dekorować słodycze?

Ryzykujesz utratę zainteresowania w tłumie konkurencji na rynku, gdzie oferta zlewa się w morzu reklam, a przesyt zdjęć, filmów i reelsów jest nieunikniony. Dzisiaj estetyka to klucz, a dodatkowa personalizacja obiecuje pełnię...