Sprzedaż i koszty w słodkiej branży

Księgowość

Zdecydowałaś się podjąć pracę w słodkiej branży. Masz chęci, umiejętności i zapas czasu, aby rozpocząć działalność. Chciałabyś jednak odpowiednio się przygotować pod względem sprzedaży i kosztów. Jak poradzić sobie z tą kwestią przy działalności nierejestrowanej, a jak przy gospodarczej?

Sprzedaż

Możesz mieć dwa rodzaje swoich odbiorców:

  • Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
  • Osoby prowadzące firmę.

Faktury i dowody sprzedaży

Dla pierwszej grupy nie masz obowiązku wystawiania faktur. Oczywiście możesz to zrobić dobrowolnie, aby łatwiej było Ci kontrolować sprzedaż oraz przekazywać dokumenty do księgowej. Jednak na wyraźne żądanie odbiorcy, który ma na to 3 miesiące (licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiła sprzedaż) musisz wystawić fakturę – wtedy obowiązują Cię terminy:

  1. jeśli żądanie nastąpi w tym samym miesiącu co sprzedaż, masz czas do 15-go dnia następnego miesiąca,
  2. jeśli nastąpi w kolejnym miesiącu, masz 15 dni od zgłoszenia żądania.

Grupa druga powinna otrzymać od Ciebie fakturę po każdej sprzedaży, nie później niż do 15-go dnia kolejnego miesiąca.

Kasa fiskalna

W przypadku posiadania kasy fiskalnej rejestrujemy każdą sprzedaż i mamy możliwość wystawienia paragonu z NIP do 450 zł brutto. Zdecydowanym ułatwieniem są raporty dobowe i miesięczne, które sam zliczają Twój obrót.

Polecam zakup kasy online, na którą obecnie można otrzymać dofinansowanie (90% wartości, ale nie więcej niż 700 zł).

Pamiętaj, że są zasady w których kasa fiskalna jest dla Ciebie obowiązkowa:

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnień nie stosuje się przy świadczeniu usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30) wyłącznie:

“- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)”

Koszty uzyskania przychodu

Prowadząc działalność gospodarczą i nierejestrowaną masz prawo do odliczania kosztów od przychodu. W przypadku firmy tylko przy wybranych formach opodatkowania jakimi są skala podatkowa i podatek liniowy.

Koszty dzielimy na:

  1. zakup towarów i materiałów handlowych
  2. wynagrodzenia dla pracowników
  3. pozostałe wydatki

Główną zasadą zaliczania zakupów firmowych do kosztów jest to, że dane wydatki przyczyniły się do uzyskania przychodu.

Gdy klientka zamawia u Ciebie babeczki, do ich wykonania potrzebujesz zakupić produkty spożywcze i wiele innych dodatków.

To jest typowy przykład zakupów towarów handlowych i materiałów.

Drugą grupą kosztów są pracownicy.

Na działalności gospodarczej możesz potrzebować pracownika do różnych celów. Możesz skorzystać z następujących rozwiązań:

  1. umowa zlecenie
  2. umowa o dzieło
  3. umowa o pracę
  4. umowa o współpracę B2B

Do pozostałych kosztów możesz zaliczyć mnóstwo innych rzeczy, które są Ci niezbędne do prowadzenia słodkiego biznesu, m.in.:

  • wynajem lokalu
  • zakup sprzętu AGD (m.in. lodówka, piekarnik, mikser, blender)
  • akcesoria do pieczenia
  • telefon, komputer, internet
  • paliwo 
  • szkolenia, kursy, nauka (związania z profilem firmy)
  • wydatki na reklamę
  • koszty prowadzenia strony internetowej, domeny, programów komputerowych

Najważniejsze jest to, abyś bez problemu przy ewentualnej kontroli mogła udowodnić, że ten koszt był związany z Twoją działalnością.

Jakie dokumenty będą stanowiły potwierdzenie poniesienia kosztów:

  • faktury i rachunki 
  • paragony z NIP
  • umowy
  • dowody wewnętrzne (np. wydatki na czynsz i na media)
  • w przypadku działalności nierejestrowanej będą to faktury imienne (WAŻNE: nie podawajcie nigdy nr PESEL zamiast NIP)

Dziękuję za uwagę 🙂

Katarzyna Chojnacka

Katarzyna Chojnacka

Jestem Kasia i lubię, gdy zwracacie się do mnie po imieniu, gdyż specjalizuję się w luźnym opowiadaniu o prowadzeniu własnej firmy. Swoją prowadzę już prawie 9 lat.

Głównie zajmuje się księgowością uproszczoną, pomagam w zakładaniu działalności i przechodzeniu przez wszystkie formalności. Prowadzę konsultacje księgowe o biznesie i działalności gospodarczej i nierejestrowanej. Dodatkowo prowadzę swój profil na instagramie pod nazwą @pitu_citu, na którym w prosty sposób przekazuję wiedzę o księgowości i różnych podatkowych ciekawostkach 🙂

0 komentarzy

Autorka Bloga: Ula Stępniak

Bazując przez lata tylko na jednym produkcie, zbudowałam firmę, która generuje co roku setki tysięcy złotych przychodu. Współpracuję z największymi firmami w kraju: CD Project, Chanel, Skanska, Pandora.
Od lat pracuję nad swoim rozwojem w zakresie marketingu i pomagam innym kobietom wdrożyć go w życie, aby ich słodki talent zaowocował zyskownym biznesem.

Ostatnie wpisy

Samotność w biznesie

Moi rodzice całe życie pracowali w tzw budżetówce. 25 lat u jednego pracodawcy bo pracę trzeba szanować i się cieszyć z tego, co jest. Nieważne, że szef ciśnie i bierzesz robotę do domu nie mając za to dodatkowej zapłaty. Nieważne, że beczysz z bezsilności, a pójście...

Najczęstsze błędy podczas przygotowania bezy

Beza może być za każdym razem idealna. Ten proces może być powtarzalny, niezależnie od wilgoci panującej w pomieszczeniu. Aby tak było, poznaj garść wskazówek na dobry początek oraz dowiedz się, jakie są najczęściej popełniane błędy podczas przygotowania tego deseru....

Jak dobrze dekorować słodycze?

Ryzykujesz utratę zainteresowania w tłumie konkurencji na rynku, gdzie oferta zlewa się w morzu reklam, a przesyt zdjęć, filmów i reelsów jest nieunikniony. Dzisiaj estetyka to klucz, a dodatkowa personalizacja obiecuje pełnię...