fbpx

Jeden z ważniejszych tematów z biznesowego punktu widzenia. Jeżeli za nisko wycenimy tort to możemy się narazić na straty. Z drugiej strony jeżeli podamy zbyt wysoką cenę, to odstraszymy klienta. Na co więc zwrócić uwagę i co jest najbardziej istotne przy wycenach dużych tortów (nie tylko tych weselnych)?

Dostosuj cenę do miejsca w którym mieszkasz (wiadomo, że w zależności od lokalizacji ceny są bardzo różne) oraz do swoich umiejętności
Nie dowiemy się czego oczekuje od nas klient bez rozmowy z nim. Musimy wyciągnąć z niego jak największą ilość informacji, żeby dopasować ofertę do jego potrzeb. Pytam więc:

  • gdzie odbędzie się przyjęcie (znam większość sal weselnych)
  • na jaką liczbę osób jest planowane
  • jaki będzie motyw przewodni
  • czy jest jakaś wymarzona wizja tortu 
  • czy są preferencje smakowe

Dzięki tej wiedzy wiem co mogę zaproponować, jaki tort będzie pasował do klimatu sali. Wiem też co jest dla pary ważne. Przedstawiam swoją wizję tortu, omawiam jego wygląd i smak.
I przechodzimy do wyceny. 
Przyjęłam cenę za porcję. Ustaliłam cenę za:

  • naked/seminaked
  • krem
  • masę cukrową

I trzymam się tego sztywno. Jeśli więc naked to 15zł za porcję, a mamy tort na 100 porcji, to cena wyjściowa będzie wynosiła 1500zł. Do tego dojdzie koszt kwiatów albo owoców, ew. topera. I już. 
Trochę inaczej wygląda wycena tortów gdzie mamy kilka różnych elementów np. tort w masie, ozdoby z papieru, koronkę itd. Wtedy patrzę na tort jako całość i wyceniam projekt. Wiem mniej więcej ile czasu zajmie mi zrobienie ozdób i jestem w stanie określić cenę „dodatków”. Np. tort dla 100 osób w masie, z koronką na 2 piętrach, 1 piętro złote plus kwiaty z papieru to koszt od 3000zł.

Klientowi, który zaakceptował cenę proponuję spotkanie degustacyjne, na którym prezentuję 3 wybrane przez niego wersje smakowe. Takie spotkanie w 99% kończy się podpisaniem umowy.
NIGDY nie wyceniam tortów na kilogramy i nie odmawiam degustacji. Jeżeli tort ma być malutki (poniżej 50 porcji), degustacja jest płatna 50 zł.

Więcej szczegółów o wycenie, prowadzeniu słodkiego biznesu znajdziesz w ebooku: